Semestern lider mot sitt slut och tanken på arbetet börjar snart ta fart, visst är det skönt med semester. Det är även lite skönt att få komma tillbaka till arbetet, till alla de gamla rutinerna.
Jag tänker på mig själv i samma sits fast som barn, då sommarlovet var slut och skolan skulle börja. I mitt fall var skolan en plats som jag drog mig för att gå till. Tunga steg vid första dagen, även trots skolan var fylld med vänner. Så var det i sig själv ingen rolig plats. Rasterna och vännerna var huvudanledningen för mig att gå till skolan, oavsett vad jag gjorde så gick inget bra. Hur kommer det sig att det var min känsla inför skolan redan i en sådan tidig ålder? I vuxen ålder kan jag förklara den känslan, det var skolångest. Hur kommer det sig att jag upplevde denna känsla när jag var ung?
I mitt fall var skolan en ständig kamp, varje dag var en uppförsbacke. Kommer aldrig glömma utvecklingssamtalen, att sitta där som barn och höra hur dålig jag var i skolan. Känslan att inte räcka till eller att aldrig lyckas med något.
-Alexander är jätte duktig på idrott, Det var det enda positiva jag fick höra under dessa samtal.
Tack till mina föräldrar och mina speciallärare. Envisheten och arbetsmoralen från mina föräldrar har satt sig i ryggraden. Kunskapen och förståelsen från mina speciallärare Barbro och Jan-Erik gav mig studiero och all det stöd jag behövde. Det är på senare tid jag reflekterar på hur mycket detta faktiskt hjälpte mig, att få gå ifrån en stor klass till en mindre grupp.
Någon i skolvärlden tänkte till och gav mig chansen att få sitta i ett klassrum med bara tre barn/ungdomar. Vilken lyx, en lärare till oss tre! Jag träffade min första speciallärare innan sommarn och jag tackade för all den tid som hon lagt ner på mig.
Vi hade ett samtal om vad jag gör idag och hur livet går för mig. Under samtalet fick jag höra om hur mycket hon fick kämpa för min rätt till studiestöd. Hennes kamp som speciallärare gav resultat efter 1,5 år. Äntligen fick hon mig till en liten grupp, där jag kunde koncentrera mig. Idag som vuxen har jag fått rätt verktyg för att koncentrera mig i arbetet, ett par hörlurar med musik hjälper oerhört mycket för att få ro.
Här sitter jag framför min dator och skriver, dunket från hörlurarna får bort allt annat ljud. Det är ett enkelt stöd, detta leder mig vidare till andra tankar till hur andra kan ha det.
Jag var en av de få som fick stödet, möjligheterna till rätt stöd som alla elever borde ha rätt till!
Hur ser stödet ut idag? Jag antar att det är mer inkluderande. De som har svårt får möjlighet till ljuddämpande väggar runt sig och hörselkåpor. Skolor har sina lösningar på npf problematiken, jag önskar från djupet av mitt hjärta att alla får den hjälpen som jag fick när jag gick i skolan. Jag tror verkligen att alla rektorer i Sverige jobbar efter sin bästa förmåga för att stötta dem som behöver hjälp. Applåder till kuratorer och all skolpersonal som jobbar med barn och unga för att de ska nå sina kunskapsmål.
Jag är verkligen för att alla ska kunna få det stöd de behöver, det står även i skollagen att alla barn har rätt till de stöd de behöver. Min tanke ligger just nu, hur kan vi stötta barn och ungdomar efter skolan?
Hur ser stödet ut för studiestöd och läxhjälp?
Det finns forskning på detta, men jag kommer inte referera till den forskningen i denna text. Med denna text vill jag lyfta min vision.
Min dröm är att skolan och den digitala fritidsgården tar hand i hand, vi vet att många barn mellan 4 till 6 går direkt hem. Hur många av dessa har föräldrar som kan stötta i läxhjälp? Hur många lägger den tiden och har den kunskapen som krävs? Det finns många anledningar till att föräldrar inte kan hjälpa barnen i deras skolgång.
Här kan vi mixa fritid med skola (studiestöd), ungdomar kan hjälpa varandra. Skolan kan anställa lärare som sitter efter skoltid och stöttar. Oavsett barnens hemförhållanden så finns ett stöd som inte kostar pengar. Detta kan göras utan problem genom digitech workplace även kallad den digitala fritidsgården. En digital fritidsgård kan även vara ett fritidshem, detta är ett verktyg för att kunna jobba tillsammans med flera aktörer, och kan stötta varandra genom detta verktyg. Skolan pratar om att digitalisera, men vad menas detta?
För mig handlar det om att möta dagens ungdomar där dem finner sig idag. Detta görs på en plattform som är GDPR säker. Barn och fritidsnämnden i er kommun borde verkligen kolla på denna lösning, men även förstå vinsten i ett bredare arbete i Skola och fritid, sluta dela på vad och vem det handlar om. Det gäller bara för oss att titta på varför och vem vi ska jobba för, barn och ungdomar.
Nu börjar höstterminen, tunga eller lätta steg. Kunskap är till för alla. Utveckling är varje individs eftersträvan, ibland behöver människor bara lite vägledning och coachning för att hamna på banan!
Låt oss diskutera hur vi kan göra att våra barn får en bättre skolgång med den läxhjälp som dom förtjänar!
Alexander Nielsen
Digitala fritidsledaren
“Intelligens består inte bara av kunskap, utan även av förmågan att utöva kunskap i praktiken.”
Aristoteles